P E C A S S E


:: Περιγραφή Περιβάλλοντος >>

PECASSE: Εκπαιδευτικό Περιβάλλον Αξιολόγησης Δραστηριοτήτων από τους Εκπαιδευόμενους

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

Το Διαδικτυακό Εκπαιδευτικό Περιβάλλον Αξιολόγησης PECASSE (PEer and Collaborative ASSessment Environment) (http://hermes.di.uoa.gr:8080/pecasse) παρέχει ένα πρότυπο περιβάλλον για την αξιολόγηση δραστηριοτήτων από τους ίδιους τους εκπαιδευόμενους ή από ομάδες εκπαιδευόμενων. Το PECASSE σχεδιάστηκε να λειτουργεί είτε αυτόνομα είτε σε συνεργασία με το διαδικτυακό περιβάλλον SCALE.

Στο περιβάλλον PECASSE, οι εκπαιδευόμενοι αναλαμβάνουν ένα δυικό ρόλο: το ρόλο του εκπαιδευόμενου και το ρόλο του αξιολογητή.

Ως εκπαιδευόμενοι έχουν τη δυνατότητα:
(i) να καταθέσουν ανώνυμα την εκπόνηση μιας δραστηριότητας,
(ii) να αυτοαξιολογήσουν την εργασία τους κατά τη διάρκεια κατάθεσής της στο σύστημα (self assessment),
(iii) να μελετήσουν τα σχόλια που τους έχουν στείλει οι αξιολογητές τους για την εργασία τους,
(iv) να μελετήσουν ανάλογες εργασίες που έχουν εκπονήσει συν-εκπαιδευόμενοί τους (είτε όλες οι εργασίες είναι διαθέσιμες προς μελέτη είτε αυτές που έχουν υψηλή βαθμολογία μετά την αξιολόγησή τους από τους αξιολογητές),
(v) να ζητήσουν ανώνυμα περαιτέρω διευκρινήσεις από τους αξιολογητές όσον αφορά στα σχόλια και τη βαθμολογία τους (πραγματοποιείται με ασύγχρονο τρόπο μέσω ενός εργαλείου συζήτησης που αφορά μόνο στα μέλη της συγκεκριμένης ομάδας εκπόνησης-αξιολόγησης), καθώς και
(vi) να ενημερωθούν για την αξιολόγησή τους όσον αφορά στο έργο τους ως αξιολογητές και στην ανατροφοδότηση που παρείχαν.

Ως αξιολογητές έχουν τη δυνατότητα:
(i) να ενημερωθούν για τις εργασίες που πρέπει να αξιολογήσουν,
(ii) να αξιολογήσουν ανώνυμα δραστηριότητες που έχουν εκπονηθεί από άλλους εκπαιδευόμενους (peer assessment) ή από τους ίδιους (self assessment),
(iii) να συζητήσουν/συμβουλευτούν άλλους αξιολογητές που αξιολογούν τις ίδιες εργασίες,
(iv) να δώσουν ανώνυμα διευκρινήσεις στους εκπαιδευόμενους για τα σχόλια και τη βαθμολογία των αξιολογήσεων που πραγματοποίησαν,
(v) να αξιολογήσουν ανώνυμα τους αξιολογητές τους όσον αφορά στο έργο και στην ανατροφοδότηση που παρείχαν.

Η εκπόνηση των δραστηριοτήτων και η αξιολόγησή τους μπορεί να πραγματοποιείται είτε ατομικά είτε ομαδικά από μια ομάδα εκπαιδευομένων. Στη συνεργατική εκπόνηση καθώς και στη συνεργατική αξιολόγηση, η ομάδα των εκπαιδευόμενων/αξιολογητών μπορεί να απαρτίζεται από τέσσερα το πολύ άτομα και υπάρχει η δυνατότητα να εφαρμόζονται εναλλακτικά μοντέλα συνεργασίας μεταξύ των μελών της ομάδας. Η συνεργασία μπορεί να πραγματοποιείται είτε με σύγχρονο τρόπο μέσω του εργαλείου ACT είτε με ασύγχρονο τρόπο μέσω ενός εργαλείου συζήτησης (τύπου ομάδας συζήτησης που αφορά μόνο στα μέλη της συγκεκριμένης ομάδας).

Η αξιολόγηση των εργασιών, ανάλογα με τα προσδοκώμενα αποτελέσματα που επιδιώκεται να επιτευχθούν, μπορεί να πραγματοποιείται αποστέλλοντας στον εκπαιδευόμενο μια φόρμα αξιολόγησης ή ένα γράμμα αξιολόγησης.
Όσον αφορά στη φόρμα αξιολόγησης, δίνονται οι δυνατότητες:
(i) να προκαθορίζονται από τον εκπαιδευτικό τα κριτήρια αξιολόγησης καθώς και τα πιθανά ερωτήματα που μπορεί να υπάρχουν στη φόρμα,
(ii) να παρέχεται ένα πρότυπο φόρμας αξιολόγησης από τον εκπαιδευτικό όπου οι αξιολογητές έχουν τη δυνατότητα να το εμπλουτίσουν,
(iii) να είναι ελεύθερη η κατασκευή της φόρμας αξιολόγησης, δίνοντας τη δυνατότητα στους αξιολογητές να καθορίσουν τόσο τα τμήματα που μπορεί να περιέχει μια φόρμα αξιολόγησης (π.χ. κριτήρια αξιολόγησης, ερωτήματα κ.λπ) όσο και τα στοιχεία κάθε τμήματος μαζί με τις ιδιότητές τους (π.χ. ένα στοιχείο μπορεί να εμφανίζεται στον εκπαιδευόμενο ή όχι, το βάρος κάθε στοιχείου στη βαθμολογία, αν θα πρέπει υποχρεωτικά να συμπληρώνεται ανατροφοδότηση κ.λπ).
Στην περίπτωση της ελεύθερης κατασκευής μιας φόρμας αξιολόγησης δίνεται η δυνατότητα να συμμετέχει στην κατασκευή της φόρμας και ο εκπαιδευτικός καθοδηγώντας και συμβουλεύοντας τον/τους αξιολογητή/τές (collaborative assessment). Η συνεργασία του/των αξιολογητή/τών με τον εκπαιδευτικό πραγματοποιείται με ασύγχρονο τρόπο μέσω ενός εργαλείου συζήτησης (τύπου ομάδας συζήτησης που αφορά μόνο στα μέλη της συγκεκριμένης ομάδας αξιολόγησης).

Η διαδικασία της αξιολόγησης μιας δραστηριότητας μπορεί να επαναληφθεί το πολύ για τρεις κύκλους, όπου κάθε κύκλος περιλαμβάνει τα στάδια:
(1o) κατάθεση εργασίας (αρχικής ή βελτιωμένης μετά από την αξιολόγηση και την παροχή ανατροφοδότησης),
(2o) αξιολόγηση εργασίας και παροχή ανατροφοδότησης, και
(3o) μελέτη της ανατροφοδότησης που αποστάλθηκε και των άλλων εργασιών που είναι διαθέσιμες από το σύστημα καθώς και αξιολόγηση των αξιολογητών.

Οι βασικές λειτουργίες του περιβάλλοντος έχουν ήδη υλοποιηθεί, ενώ λειτουργίες που αφορούν στις δυνατότητες (iv), (v) & (vi) του ρόλου ως εκπαιδευόμενος και (i) (όσον αφορά στον αυτόματο καθορισμό των αξιολογητών από το σύστημα βάσει κριτηρίων όπως επίπεδο γνώσης και ικανότητα/επίδοση αξιολόγησης), (iii), & (iv) του ρόλου ως αξιολογητές βρίσκονται στη φάση ανάπτυξης. Το χειμερινό εξάμηνο 2005-2006 πραγματοποιήθηκε η 1η διαμορφωτική αξιολόγηση του περιβάλλοντος από φοιτητές του τμήματος Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών.

 

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Gouli, E., Gogoulou, A., & Grigoriadou, M. (2006). Supporting Self- Peer- and Collaborative-Assessment through a Web-based Environment. In P. Kommers & G. Richards (Eds.), Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2006. Chesapeake, VA: AACE, 2192-2199.

Γρηγοριάδου, Μ., Γόγουλου, Α., Γουλή, Ε., & Σαμαράκου, Μ. (2004). Οι Δραστηριότητες ως δομικό στοιχείο Μάθησης + Συνεργασίας στο SCALE. Στο Γρηγοριάδου, Μ, Ράπτης, Α., Βοσνιάδου, Σ., & Κυνηγός, Χ. (Επιμ.) Πρακτικά 4ου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή για τις «Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στην Εκπαίδευση», (Αθήνα, Σεπτέμβριος 2004), Τόμος Α, 525-534.

Γρηγοριάδου, Μ., Γουλή, Ε., & Γόγουλου, Α. (2004). Η Αξιολόγηση Εργασιών από τους εκπαιδευόμενους ως εργαλείο μάθησης-αξιολόγησης. Στο Γρηγοριάδου, Μ, Ράπτης, Α., Βοσνιάδου, Σ., & Κυνηγός, Χ. (Επιμ.) Πρακτικά 4ου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή για τις «Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στην Εκπαίδευση», Συνεδρία Εργασίας «Αξιοποίηση των Τεχνολογιών των Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση Ενήλικων: Διδακτικές Προσεγγίσεις και Εργαλεία, για τη Δημιουργία Κοινοτήτων Μάθησης», (Αθήνα, Σεπτέμβριος 2004), Τόμος Β, 427-429.

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ-ΤΜΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ & ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ-ΤΟΜΕΑΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ & ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ