C O M P A S S


:: Περιγραφή Εργαλείου >>

COMPASS: Μαθησιακό Περιβάλλον Εννοιολογικής Χαρτογράφησης

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

Το μαθησιακό περιβάλλον εννοιολογικής χαρτογράφησης COMPASS (COncept MaP ASSessment tool) (http://hermes.di.uoa.gr/compass) έχει ως σκοπό να υποστηρίξει τη μαθησιακή διαδικασία και τη διαδικασία της αξιολόγησης εμπλέκοντας τους εκπαιδευόμενους στην εκπόνηση δραστηριοτήτων που βασίζονται στους εννοιολογικούς χάρτες.

Συγκεκριμένα, το COMPASS:

  • επιτρέπει στους εκπαιδευόμενους να εκπονήσουν δραστηριότητες εννοιολογικής χαρτογράφησης, οι οποίες ανάλογα με τα προσδοκώμενα αποτελέσματα που επιδιώκεται να επιτευχθούν, μπορεί να αφορούν σε εργασίες, όπως:

    (i) κατασκευή ενός χάρτη που αφορά σε μια κεντρική έννοια,
    (ii) επέκταση ενός χάρτη, δηλαδή οι εκπαιδευόμενοι καλούνται να προσθέσουν στο δοσμένο χάρτη νέες έννοιες/συνδέσμους,
    (iii) αξιολόγηση/διόρθωση ενός χάρτη που δίνεται στους εκπαιδευόμενους (π.χ. τροποποιήσεις, διαγραφές στις έννοιες που απεικονίζονται και στις μεταξύ τους συνδέσεις),
    (iv) συμπλήρωση ενός χάρτη, δηλαδή οι εκπαιδευόμενοι καλούνται να συμπληρώσουν ένα δομημένο και ημισυμπληρωμένο χάρτη με έννοιες ή/και με συνδέσμους, ή
    (v) συνδυασμός των παραπάνω π.χ. αξιολόγηση και συμπλήρωση ενός χάρτη.

    Οι προαναφερθείσες εργασίες διαφοροποιούνται όσον αφορά στην πληροφορία που παρέχουν για τη γνωστική δομή των εκπαιδευόμενων και χαρακτηρίζονται από το βαθμό βοήθειας/καθοδήγησης που προσφέρουν. Σε κάθε περίπτωση ανάλογα με τα προσδοκώμενα αποτελέσματα, οι εκπαιδευόμενοι μπορεί να έχουν στη διάθεσή τους για την εκπόνηση της εργασίας μια λίστα εννοιών ή/και μια λίστα συνδέσμων ή μπορεί να είναι ελεύθεροι να επιλέξουν τις έννοιες/συνδέσμους που θα συμπεριλάβουν στο χάρτη τους. Οι διαθέσιμες λίστες εννοιών/συνδέσμων μπορεί να περιέχουν μόνο τις απαραίτητες έννοιες/συνδέσμους ή/και περιττές έννοιες ή/και λανθασμένους συνδέσμους.
  • δίνει τη δυνατότητα ανάλυσης του εννοιολογικού χάρτη του εκπαιδευόμενου, προκειμένου να διαγνωστούν τυχόν εσφαλμένες αντιλήψεις και να εκτιμηθεί ποιοτικά και ποσοτικά το επίπεδο γνώσης του. Η ανάλυση του εννοιολογικού χάρτη πραγματοποιείται μέσω της σύγκρισης του χάρτη του εκπαιδευόμενου με το χάρτη του έμπειρου (π.χ. εκπαιδευτικού).
  • δίνει τη δυνατότητα αξιολόγησης του εννοιολογικού χάρτη του εκπαιδευόμενου βάσει κριτηρίων αξιολόγησης που ορίζονται από τον εκπαιδευτικό. Η αξιολόγηση στηρίζεται στη σύγκριση του χάρτη του εκπαιδευόμενου με το χάρτη του έμπειρου (π.χ. εκπαιδευτικού).
  • καθοδηγεί, βοηθά και διδάσκει τους εκπαιδευόμενους παρέχοντας διαφορετικούς τύπους και πολλαπλές μονάδες ανατροφοδότησης, προσαρμοσμένης στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και στις ανάγκες του εκπαιδευόμενου. Συγκεκριμένα, δίνει τη δυνατότητα παροχής

    (i) γραφικής ανατροφοδότησης,
    (ii) λεκτικής ανατροφοδότησης, και
    (iii) ανατροφοδότησης μέσω διαλόγου με το σύστημα.

    Η παροχή γραφικής ή λεκτικής ανατροφοδότησης λαμβάνει υπόψη τις προτιμήσεις του εκπαιδευόμενου και τη συμπεριφορά του εκπαιδευόμενου (δηλαδή τις επιλογές του) κατά τη διάρκεια αλληλεπίδρασης με το εργαλείο. Στη διαλογική ανατροφοδότηση, η ανατροφοδότηση που παρέχεται εξαρτάται από το γνωστικό επίπεδο του εκπαιδευόμενου και τις προτιμήσεις του.
  • υποστηρίζει την εκπαιδευτική διαδικασία παρέχοντας στον εκπαιδευτή τη δυνατότητα να δημιουργεί δραστηριότητες εννοιολογικής χαρτογράφησης μέσω ενός συγγραφικού εργαλείου.

     

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Gouli, E., Gogoulou, A, Tsakostas, C., & Grigoriadou, M. (2006). How COMPASS supports multi-feedback forms & components adapted to learner's characteristics. Ιn A. Canas and J. Novak (eds.), Concept Maps: Theory, Methodology, Technology, Proceedings of the Second International Conference on Concept Mapping, Vol.1, 255-262, San Jose, Costa Rica.

Papanikolaou, K., Gouli, E., & Grigoriadou, M. (2006). Accomodating Individual Differences in Group Formation For Collaborative Concept Mapping. Ιn A. Canas and J. Novak (eds.), Concept Maps: Theory, Methodology, Technology, Proceedings of the Second International Conference on Concept Mapping, Vol.1, 16-23, San Jose, Costa Rica.

Γουλή, Ε. & Γόγουλου, Α. (2006). Αρχές Σχεδίασης του Μαθησιακού Περιβάλλοντος Εννοιολογικής Χαρτογράφησης COMPASS. Πρακτικά 6ου Πανελλήνιου συνεδρίου με διεθνή συμμετοχή: Οι τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στην Εκπαίδευση (ΕΤΠΕ), Θεσσαλονίκη, 131-138.

Gouli, E., Gogoulou, A., Papanikolaou, K., & Grigoriadou, M. (2006). An Adaptive Feedback Framework to Support Reflection, Guiding and Tutoring. In G.Magoulas and S.Chen (Eds.) Advances in Web-based Education: Personalized Learning Environmentss, 178-202.

Gouli, E., Gogoulou, A., Papanikolaou, K., & Grigoriadou, M. (2005). Evaluating Learner's Knowledge Level on Concept Mapping Tasks. In Proceedings of the 5th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT2005), (Kaohsiung, Taiwan, July 5-8), 424-428.

Gouli, E., Gogoulou, A., Papanikolaou, K., & Grigoriadou, M. (2005). How to Qualitatively + Quantitatively Assess Concept Maps: the case of COMPASS. In C.-K. Looi et al. (Eds.) Proceedings of the 12th International Conference on Artificial Intelligence in Education (AIED 2005), (Amsterdam, July 18-22), 804-806.

Gouli, E., Gogoulou, A., Papanikolaou, K., & Grigoriadou, M. (2004). Designing an Adaptive Feedback Scheme to Support Reflection in Concept Mapping. In Proceedings of the Adaptive Hypermedia Conference 2004: Workshop on Individual Differences in Adaptive Hypermedia, (Eindhoven, Netherlands, August 2004), Part I, 126-135.

Gouli, E., Gogoulou, A., Papanikolaou, K., & Grigoriadou, M. (2004). COMPASS: An Adaptive web-based Concept Map Assessment tool. In Proceedings of the First International Conference on Concept Mapping, (Pamplona, Spain, September 2004).

Kornilakis, H., Grigoriadou, M., Papanikolaou, K.A., & Gouli, E. (2004). Using WordNet to Support Interactive Concept Map Construction. In Proceedings of the 4th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT2004), (Joensuu, Finland, Aug. 30-Sept 1), 600-604.

Kornilakis, H., Papanikolaou, K.A., Gouli, E., & Grigoriadou, M. (2004). Using Natural Language Generation to Support Interactive Concept Mapping. In Proceedings of the 3rd Hellenic Conference on Artificial Intelligence "Methods and Applications of Artificial Intelligence", (Samos, Greece, May 2004).

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ-ΤΜΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ & ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ-ΤΟΜΕΑΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ & ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ